Caravan – Camper

Met de caravan of camper rijden in Italië
In Italia gelden een paar andere regels voor het rijden met de caravan of camper dan in Nederland. Wees dus alert wanneer je van plan bent om met je caravan of camper naar bella Italia te gaan. Je kunt zo voorkomen dat je onnodige boetes en problemen krijgt. Jammer van je happy vakantie!

Maximale toegestane snelheid met de caravan en camper
Met de camper mag je op autosnelwegen 130 km. rijden en op overige wegen 90 km. Zijn er twee rijbanen, dan mag je 110 km.

Rijd je in een caravan, dan mag je op de snelwegen niet harder dan 80 km. en op overige wegen 70 km.

Boetes in Italia voor snelheidsovertredingen zijn over het algemeen erg hoog! Rijd je bijvoorbeeld 10 km te hard, dan heb je al zo een boete van minstens 38 euro aan je laars hangen.

Winterbanden
Op de route naar Italië zie je soms verschillende verkeersregels. Zo is het in Duitsland en op de bergwegen in Italia, Oostenrijk en Frankrijk verplicht om in de winter winterbanden onder je auto, bus of camper te hebben. Wanneer je in een ongeluk terechtkomt maar deze niet veroorzaakt heb, ben je zonder winterbanden wél medeverantwoordelijk. Je krijgt dan een verkeersboete en heb je de kans op een strafpunt op je rijbewijs.

Verboden bergpassen
Rijd je liever een toeristische route en heb je een caravan bij je, onderzoek dan eerst of je de bergpassen die je tegenkomt, wel mag passeren.

In het winterseizoen en het vroege voorjaar kunnen meerdere passen afgesloten zijn voor caravans in verband met sneeuwval en/of lawine-gevaar (perricolo di valanghe).

Onderweg overnachten
Wanneer je na een lange rit even wilt slapen, en geen hotel wilt boeken, mag je op de hele route in Italia op een parkeerplaats langs de snelweg overnachten. Uitgezonderd daar waar aangegeven wordt dat het er verboden is natuurlijk.

Weetje: houd er rekening mee dat je niet de poten van de caravan uitklapt, want dat kan op een kampeeruitje lijkten en dat wordt niet geaccepteerd. Lees meer over de camperstaplaatsen hier.


ATTENZIONE

Nog wat extra regel weetjes voor in het verkeer.

  • Aanhangwagentjes: deze mogen niet aan een (brom)fiets worden gekoppeld.
  • Alcohol: het alcohol-promillage niet meer dan 0,5 % bedragen als je achter het stuur gaat zitten.
  • Antiradar: is niet toegestaan, ook het bezit ervan niet.
  • Bergwegen: stijgend verkeer gaat altijd voor op dalend verkeer.
  • Gehandicapten-parkeerkaart: de Europese gehandicapten-parkeerkaart wordt in Italië erkend.
  • Gevarendriehoek: als je pech krijgt buiten de bebouwde kom en het is ook nog mistig, moet je de gevarendriehoek op 50 meter van het voertuig plaatsen. Op een autosnelweg is dit 100 meter van het voertuig.
  • Helm: zowel passagiers als bestuurders van een snorfiets zijn verplicht een helm te dragen.
  • Inhalen: als een tram stilstaat en er is ook geen vluchtheuvel, mag je deze niet inhalen.
  • Inrijverbod: een wit rechthoekig bord met daarop een rond rood omrand verbodsbord, waarop staat: 'Zona traffico limitato', geeft een inrijverbod aan. Alleen auto's met een ontheffing mogen deze zone binnenrijden.
  • Kinderzitje: kinderen tot 1 meter 35 zijn verplicht op een kinderzitje te zitten.
  • Lading: je mag nooit iets vervoeren dat aan de zijkant uitsteekt. Aan de achterkant uitsteken mag wel, mits er een vierkant reflecterend bord (50cmx50cm) aan hangt met diagonale rode en witte strepen. ’s Nachts moet er zelfs een rode lantaarn aan gehangen worden!
  • Motorfiets: een motorfiets beneden de 150 cc wordt niet op de autoweg toegelaten.
  • Overnachten in voertuig: dit mag wel, zolang het maar niet op een gezellig kampeeruitje gaat lijken. Pootjes van de caravan mag je daarom ook niet uitklappen. Over het algemeen mag ook op de openbare weg overnacht worden, zolang je maar geen overlast bezorgt, een plaatselijke ordening dit verbiedt of het voertuig een obstakel vormt.
  • Parkeerschijf: je mag je Nederlandse parkeerschijf ook in Italië gebruiken.
  • Parkeren: In grote steden bevinden zich blauwe zones waarin je maximaal één uur mag parkeren op werkdagen van 09.00 tot 14.30 en van 16.00 tot 20.00. Je moet het tijdstip van aankomst aangeven d.m.v de parkeerschijf. In sommige steden bevinden zich de zogenaamde groene zones waar je niet mag parkeren op werkdagen van 08.00 tot 09.30 en van 14.30 tot 16.00.
  • Slepen: particulieren mogen in geen geval een auto slepen.
  • Sneeuwketting: je bent verplicht een sneeuwketting te gebruiken als je een bord tegenkomt waar Transito con Catene op staat. Mocht hier achter ook nog o pneumatici da neve staan, betekent dit dat je ook winterbanden mag gebruiken. Mocht je in het Aostadal zijn tussen 15 oktober en 30 april ben je sowieso verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben. Als je de sneeuwketting gebruikt, is de maximumsnelheid op snelwegen 120 km/u en op de gewone wegen 90 km/u.
  • Snelheden: Italië heeft op een aantal zesbaanswegen de maximumsnelheid verhoogd van 130 naar 150 kilometer per uur. Bij slecht zicht en regenval is 110 kilometer het maximum. Wat de Italiaanse regering hiermee hoopt te bereiken, is niet helemaal duidelijk: Italië heeft binnen Europa procentueel gezien het hoogste aantal. verkeersslachtoffers. Per jaar vallen naar schatting 8000 verkeersdoden. Het aantal verkeersslachtoffers is sinds de invoering van het puntensysteem, begin 2003, in nog geen jaar tijd met 21 procent gedaald. Blijkbaar moet de daling van 21% ‘gevierd’ worden met de verhoging van de maximumsnelheid.
  • Tegenliggers: als je een postauto tegenkomt op een bergweg, ben je verplicht stil te staan en deze eerst laat passeren.
  • Verbandtrommel: zorg dat er altijd een verbandtrommel in de auto ligt: dit is niet alleen verstandig, maar in Italië ook verplicht!
  • Verkeerslichten: stoplichten in Italië kunnen voor de Nederlandse toerist vaak voor verwarring zorgen. Zo kan het voorkomen dat je op kruispunten stoplichten tegenkomt die op rood blijven staan. Dit betekent dat het een gevaarlijk kruispunt is. Alleen als tegelijkertijd ook het groene licht brand mag je doorrijden.
  • Verlichting: Motorfietsen en bromfietsen zijn overdag verplicht dimlicht te voeren. Voor auto's geldt deze verplichting alleen buiten de bebouwde kom.
  • Voorrang: in de bebouwde kom gaat het verkeer van rechts voor. Buiten de bebouwde kom gaat het verkeer dat op de strade stradali (rijkswegen) altijd voor.