Italiaanse Scooters

Viva la Vespa!
Na de Tweede Wereldoorlog werd Italië opnieuw veroverd, dit keer door....La Vespa. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was de Italiaanse economie verlamd en verkeerden de Italiaanse strade, wegen, in zo'n slechte staat, dat de automarkt nauwelijks van de grond kwam.

Enrico Piaggio had het idee dat er een andere manier moest zijn om je snel te kunnen verplaatsen. Hij wilde een voertuig ontwerpen dat heel Italië weer in beweging zou krijgen.
Natuurlijk stelde hij eisen. Het moest een voertuig worden dat door iedereen gebruikt kon worden dus door zowel uomini e donne, mannen en vrouwen, als poveri e ricchi, armen en rijken. Qua bouw moest het voertuig simpel en robuust zijn, maar wel elegante. En zo ontstond in 1946 la Vespa... een motorfiets die qua vorm en geluid op een vespa, wesp leek, vandaar de naam. Op 29 maart 1946 werd ze voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd.

Het succes
La Vespa was echt een succes in het naoorlogse Italië; het leken zoete broodjes die over de toonbank gingen en in de jaren '50 gingen andere Europese landen ze ook produceren. La Vespa werd verbonden aan stijl, elegantie en la dolce vita. Dit was met name te danken aan het gebruik ervan in veel films waarin la dolce vita centraal stond.

In de jaren '60 en '70 gebruikte Piaggio de revolutionaire slogan Chi vespa mangia le mele, chi non vespa no, letterlijk ‘wie vespaat, eet de appels, wie niet vespaat niet'. Met deze slogan wilde Piaggio duidelijk maken dat la Vespa staat voor libertà, vrijheid.

Hip, snel en trendy
Een Vespa is hip, snel en trendy. Drie woorden die van groot belang zijn voor de Italiaan, maar het elegante vervoermiddel heeft nog veel meer voordelen. Je hoeft niet meer te zoeken naar een parkeerplaats, want de hele stoep staat tot je beschikking en daar maken de Italianen graag gebruik van. Overigens zijn er ook speciale parkeerplaatsen/-straten voor het vehikel.

Verder is het vervoermiddel reuze handig in een drukke stad als Roma. Geen file voor het stoplicht, lekker vooraan staan en snel wegscheuren. Ook het prijskaartje speelt mee. Voor velen is een auto te duur en dan is een Vespa heel wat bereikbaarder. En dan is er nog la nostalgia: de Vespa brengt je terug naar de jaren '50, maar het heeft de techniek van vandaag, dus geen gepruts.


Meest populaire Vespa's op een rijtje

Vespa 98 - 1946
In april 1946 werd dit nieuwe, functionele en innovatieve voertuig voor de eerste keer aan het publiek gepresenteerd in een Golfclub in Rome. Het schildje met reliëf werd het nieuwe logo, dat het oude Piaggio vliegtuig verving. Vespa was meteen succesvol, tot verbazing en scepsis zowel in de media als bij het grote publiek. De eerste verkopen van Vespa vonden plaats via een klein dealernetwerk en de prijs van het standaard model was 55.000 lires en voor de de-luxe versie betaalde men 60,000 lires.


Vespa 98 Corsa Circuito - 1947
De Vespa 98 Corsa werd speciaal ontwikkeld om te laten zien dat ook de kleine scooter  mee kan in de races. De grote zwerm Vespa's die de straten en pleinen in Italië veroverden, motiveerde Enrico Piaggio om een agressief voertuig te produceren, dat ook op een circuit kon zegevieren. De eerste die op een Vespa 98 op een circuit reed, was Giuseppt Caue, die de Monte Mario Hill Climb in 1947 won. De Vespa 98 Corsa (Circuit) werd gebouwd voor snelheid en stond voor innovatie. De stalen body was handgemaakt en beschikte over trommelremmen met ontluchtingskleppen in het achterste gedeelte van het voertuig. Het voertuig had 3 versnellingen, die betere controle gaf en was luchtgekoeld. De originele kleur was rood: daarom was dit model ook bekend als de kleine vuurbal. 


Vespa 98 Corsa - 1947
De Vespa 98 Corsa was het eerste sportmodel van Vespa en werd ontworpen voor racen en top performance. Dit Vespa model nam deel aan veel wedstrijden, ook op circuit races met hoogteverschillen en won diverse keren. De vorm van de Vespa 98 Corsa was een doorontwikkeling van het eerste model, met als verschil een kleiner logo, gebogen racepositie van het stuur en het aerodynamische design. De motor was geïntegreerd in dit model en ontworpen om de ventilatie te verbeteren. Het heeft geen starter en de karter is gesplitst op het punt waar het schakelpedaal in beweging zou moeten blijven, om een grote hellingshoek bij het nemen van bochten te houden. De scooter had een topsnelheid van 80 km per uur met 3 versnellingen en was uitgerust met een originele Piaggio tweetakt motor van de eerste productie modellen


Vespa 98 II Serie - 1947
Van deze 2e serie Vespa 98 werden ongeveer 16,500 modellen geproduceerd. Dit model bood duidelijke verbeteringen tegenover zijn voorganger zowel qua uiterlijk als technische specificaties. Bovendien werd dit model uitgerust met een reserveband omdat het risico op een lekke band erg hoog was op de slechte na-oorlogse wegen. Dit zeer functionele item werd dan ook snel een van Vespa's meest herkenbare kenmerken. De Vespa 98 werd geïntroduceerd met een nieuwe en verbeterde koplamp en een metallic zilver kleur, die herinnerde aan de vliegtuigperiode van Piaggio. Veel tijdschriften schreven over een wachtlijst van 8 maanden om in het bezit te komen van een Vespa 98 en mede daardoor werd deze Vespa op de zwarte markt voor bijna de dubbele startprijs, 125,000 lires verkocht.


Vespa 125 Corsa 'Alloy Frame' - 1949
In 1949 werd voor het eerst de Vespa gebouwd met een race chassis, gemaakt van aluminium dat ook gebruikt werd in de vliegtuigbouw. Het werd in elkaar gezet met nieten, lichtmetalen velgen en technologie, die in de jaren 40 als zeer vooruitstrevend werd gezien.


Vespa Circuito 125 - 1949
Aan het eind van de jaren 40 namen de grootste motorfiets producenten deel aan diverse races, aangezien ze dat de beste manier van reclame vonden. Het doel was de motorfiets industrie aan het grote publiek te tonen, met als doel nieuwe klanten te genereren. Dus namen ook de Piaggio scooters deel aan de races. Uiteraard ook om de motoren te promoten, maar het 125cc circuit bleek ook een goede test voor nieuwe oplossingen, die daarna op de standaard modellen toegepast werden. Vespa race scooters werden volledig met de hand gemaakt en gebouwd door specialisten binnen Piaggio en tijdens de races gereden door grote coureurs zoals Dino Mazzoncini en Giuseppe Cau. Giuseppe Gau won de tijdrit op de Catania Etna in 1950 door als eerste in zijn klasse (125cc) aan te komen en het eindklassement op de 3e plaats na Guzzi en Benelli. 


Vespa Montlhery - 1950
Om het sportieve deel van Vespa te promoten, besloot Piaggio de aandacht van de toeschouwers te trekken met nieuwe recordpogingen. Op 7 april 1950 op het franse circuit Montlhery won Vespa in een 10 uur durende race, met 3 chauffeurs die elkaar afwisselden, in de wereldrecord tijd (gemiddeld 134 km/u) de 100 mile race (met gemiddeld 129,7km/u), de 500 miles (met gemiddeld 123.9 km/u) en de 1000 km race (met een gemiddelde van 124,3km/u). Gedurende de 10 uren reden de Vespas 1049 kilometer. Met een voertuig, sterk gelijkend op de Vespa 125 Circuit met aluminium frame uit 1949 bereikte Mazzocini geweldige resultaten in het circuit racing, waaronder de zege in de scooter klasse op het circuit van Genua, met een uitdaging tussen Vespa en Labretta. 


Vespa Siluro (torpedo) - 1951
In 1951 brak Vespa zijn meest prestigieuze record: de vliegende kilometer. Op 9 februari, tussen de 10 en 11 kilometer van de snelweg van Rome (nabij Ostia), een Vespa-motor met twee tegenover elkaar gelegen zuigers (vermogen: 17,2 pk en 9500 tpm), ontworpen door Corradino D'Ascanio en geleid door Dino Mazzoncini, voer de vliegende kilometer met een recordtijd van 21 seconden en 4 honderdste met een gemiddelde snelheid van 171,1 km / u.


Vespa 125 - 1951
Zeer vergelijkbaar met het patroon van 1948, de omzet in 1951, toen toenemende door verbeterde technologie en esthetiek. Het model van 1951 werd zelfs beroemd in zijn bioscoopdebuut in de romantische en onvergetelijke film Roman Holiday, die vertelde het liefdesverhaal van Audrey Hepburn en Gregory Peck in Rome.


Vespa 125 'Six days' - 1951
Esthetisch zeer vergelijkbaar met Vespa 125, de "Zes dagen" verschilden vanwege de brandstoftank die voordeel had van een wrap-around schild en de rechterkant-zak die een grotere carburator hield. De naam komt voort uit de deelname op de zesentwintigste Internationale Zesdaagse in 1951, waar negen gouden medailles werden gewonnen. Het Piaggio Racing Team was samengesteld uit: Biasci, Cau, Crabs, Mazzoncini, Merlo, Nesti, Opesso, Riva, Romano en Vivaldi. De Vespa 125 "six days" won ook de trofee van de Italiaanse Motorfietsfederatie in 1951, waar drie renners overheersten op de Italiaanse Vespas (Giuseppe Cau, Miro Riva, Bruno Romano).


Vespa 125 U - 1953
Er zijn slechts 7.000 exemplaren van de U Vespa scooter geproduceerd, wat ervoor zorgt dat dit model een van de meest gewilde exemplaren is voor verzamelaars. Opgericht in 1953 als het economische model - de letter "U" staat voor "utility" - het werd ontworpen om Lambretta's concurrentie te verzetten en werd voor 110 dollar verkocht op de markt. Voor de eerste keer werd de koplamp ter hoogte van het stuur gemonteerd in plaats van de voorste fender.


Vespa 150 Side-Car - 1955
De Vespa side-car is ontwikkeld tussen eind 1948 en begin 1949. De Vespa met zijspan zorgde voor een stabiele en comfortabele reis over lange afstanden. De zijspan was gemaakt van staal en werd met de hand gemonteerd en met een enkele buis aan de Vespa bevestigd. Geprezen voor hun uitstekende prestaties, zelfs op wegen met sneeuw en op steile hellingen, de zijspan gaf comfort, extra capaciteit dankzij een kleine koffer achterop en het extra gemak bij langdurige reizen.


Vespa 150 GS- 1955
De GS 150 was een mijlpaal in de geschiedenis van de scooter, niet alleen voor Vespa maar voor de hele markt. Het wordt herinnerd als de mooiste scooter ooit in de wereld geproduceerd en is nu zeer sorteer na. In de jaren 50 veranderde ook de markt en werd Vespa een symbool voor jongeren om zich te onderscheiden. Voor het eerst werd een voertuig voor de massamarkt gecreëerd met een rustiger motor en uitmuntende prestaties. De Vespa 150 GS had sportreferenties, met een direct resultaat uit de ervaring van het Piaggio-racespan. De motor had een directe toegang tot de cilinder en kon 8 pk bij 7500 tpm, de versnellingsbak had vier versnellingen. De langwerpige stoel en de grote 10-inch wielen veranderden fundamenteel de Vespa-lijn. Een pre-serie versie van dit model is nu te zien in het Piaggio Museum.


Vespa 150 - 1956
In 1956, tien jaar na de geboorte van het eerste model, behaalde de Pontedera-fabriek de miljoenste Vespa-verkoop. Het succes Vespa was boven alle verwachtingen: de legendarische scooter werd vervolgens aangeboden in drie versies: 125cc, 150cc en de 150cc GS. De Vespa 150 had verbeterde prestaties en viel ook op doordat de koplamp hoog boven het stuur was gemonteerd. De introductieprijs van de Vespa 150 in 1956 was 148.000 lire.


Vespa 150 T.A.P. - 1956
Het Franse ministerie van Defensie, in de jaren vijftig, in opdracht van de licentiehouder in Piaggio France (ACMA), verzocht om de ontwikkeling van een voertuig voor militair gebruik. Het resultaat was een zeer speciale Vespa waarvan er slechts ongeveer 600 werden geproduceerd van 1956 tot 1959. De Vespa TAP werd gebruikt door het Foreign Legion en Parachute Corps, uitgerust met een 75mm pistool, capaciteit voor extra munitie, twee brandstofkannen en een kleine kar. Het werd geproduceerd in twee camouflage kleuren: groen en zand. Ondanks het gewicht van 115 kg kan de Vespa TAP een snelheid van 66 km / u bereiken, met een bereik van 200 km.


Vespa 400 - 1957
Op het hoogtepunt van Vespa’s succes, besloot Piaggio om de wereld van de 4-wielen binnen te treden. Het was altijd de doelstelling van Corradino D’Ascanio om een smalle Vespa 400, een auto met 2-kleppen motor achter. Het is geïntroduceerd in 1957 en Piaggio heeft 30.000 stuks van dit model geproduceerd.


Vespa 125 VNA2- 1958
Geproduceerd in twee kleuren, grijs en beige, de 1958 Vespa 125cc markeerde een tijdperk. Dit was de eerste Vespa met een chassis dat werd gemaakt door de combinatie van twee metalen helften. Dit type frame had aanzienlijke voordelen in termen van industriële productie en werd vanaf 1958 op alle modellen gebruikt. Met het nieuwe ontwerp werd ook een nieuwe compacte motor geïntegreerd.



Vespa 150 GS VS5 - 1959
De legendarische Vespa 150 Gran Sport heeft zich in 1955 opgericht met het model VS1. Dit model werd aangepast en de VS5-versie was uitgerust met een speciale snelheidsmeter ventilator en een volledig verchroomde achterlicht met geïntegreerd remlicht. Het had ook een verbeterd remsysteem en de Piaggio kap op de voorste fender. Het Vespa 150 GS (VS5) model bevat het record voor de aantallen (80 000) en werd geproduceerd tussen 1958 en 1961.


Vespa 150 VBA - 1961
De Vespa 150 (VBA) werd gepresenteerd met enkele veranderingen in 1958. De kleur was vergelijkbaar met zijn voorgangers (metallic blauw), maar de zijpanelen waren versierd met een aantal aluminium luchtafvoeringen en het achterlicht was groter en volledig verchroomd. Dit model werd een groot succes dankzij zijn elegantie en functionaliteit en maakte zijn debuut tijdens de Olympische Spelen in Rome in 1960.


Vespa Dalí - 1962
In de zomer van 1962 werd het Vespa-model dat vandaag de dag waarschijnlijk de meest waardevolle ter wereld is, gebruikt om twee studenten te vervoeren: Santiago Guillen en Antonio Veciana. De twee jonge mannen ontmoetten de meester van het surrealisme, Salvador Dali. Dali, terwijl hij een hedendaagse kroniek schreef, geloofde niet in zijn reputatie en gedroeg zich vreemd om het chassis van de Vespa te verfraaien, met zijn handtekening en naam van zijn vrouw en muse Gala. In de zomer van 1999 tijdens "Eurovespa" in Girona (Spanje), werd het tentoongesteld op "The Art of Motorcycle" en werd daarna vriendelijk gedoneerd aan het Piaggio Museum door Giovanni Alberto Agnelli.


Vespa 50 - 1963
Vespa werd zeer populair onder jonge bestuurders, die ervoor kozen om zo beheersbaar en esthetisch aangenaam te zijn. Om een groter publiek te trekken, introduceerde Piaggio de Vespa 50, die werd gepromoot met de slogan "Jong, Modern en ... zonder documenten". Het was een Vespa die volgens de regels van de "Highway Code" in 1963 zou kunnen zijn gereden zonder kenteken en zonder rijbewijs vanaf 14 jaar. De Vespa 50 was de laatste scooter die is ontworpen door Corradino D'Ascanio en de 50cc is een landmark in de geschiedenis van Vespa: van 1964 tot en met heden zijn er meer dan 3 miljoen 50cc modellen geproduceerd.


Vespa 90 - 1963
De Vespa 90 werd in 1963 tegelijkertijd met de 50cc geïntroduceerd. Verkocht in één kleur (lichtblauw), werd enkel geproduceerd voor de Italiaanse markt (met 24.000 modellen). Dit voertuig werd zeer gewaardeerd voor zijn lage kosten, laag energieverbruik, een meer gestroomlijnde look en de geschikte prestaties voor het meerijden van een tweede passagier.


Vespa Military prototype - 1964
Zoals andere fabrikanten van motorfietsen, heeft Piaggio zich sinds de jaren vijftig gewijd aan de studie van voertuigen voor militair gebruik. Dit model bleef echter een prototype, zelfs na enkele onderhandelingen tussen Piaggio en het ministerie van Defensie.


Vespa 90 Super Sprint - 1966
Het Super Sprint 90-model was zonder twijfel het meest origineel ontworpen door Vespa. Het schild is verkleind in zijn afmeting en de "top box" objecten die tussen de stoel en het stuur geplaatst worden. Het reservewiel, zoals voor de Vespa GS 1955, was geplaatst in het midden van het voetsteun-platform. De 90 SS, zoals de Vespa 50, behoort tot de meest gewilde modellen en is een echte verzamelobject.

Vespa Alpha - 1967
Dit voertuig werd gebruikt in de film "Dick Smart, Agent 2007" met Richard Wyler, Margaret Lee en Rosanna Tapados. Dit is een Vespa 180 Super Sport getransformeerd door Piaggio en de Engelse Alpha Willis. Deze scooter was in de film in staat om op de weg te rijden, te vliegen als een helikopter, evenals te fugeren als een duikboot.


Vespa 125 Primavera - 1967
Afkomstig van de 125 VMA1, was de Vespa 125 "Primavera" sinds de introductie ervan een onmiddellijk succes. Prestatie, flexibele handeling en een krachtige motor waarbij alle attributen die de Vespa Primavera zo'n succes in de jaren zestig hebben gemaakt. De Primavera was gericht op jongeren en Piaggio ontwikkelde de slogan "With a Vespa you can be" voor de introductie. Er werd gedacht aan 16-jarigen die buiten sporten en buiten leefden en die niet te laat wilden komen bij hun afspraak met vrienden vanwege het stadsverkeer. Het belangrijkste kenmerk van deze scooter was het langere chassis, waardoor het nog makkelijker was om een tweede passagier mee te nemen.


Vespa 180 Rally - 1968
Na het succes van de Vespa Super Sport 180 ontwikkelde Piaggio een nieuwe hoge specificatie 180cc, met een volledig nieuwe motor en chassis, evenals cosmetische veranderingen aan de stuur en het zadel. De Vespa Rally 180 blijft nog steeds een van de meest succesvolle modellen en werd geproduceerd van 1968 tot 1973 met in totaal meer dan 26.000 voertuigen.


Vespa 50 A Pedali - 1970
De Vespa 50, die in Frankrijk wordt verkocht, heeft een transformatie ondergaan om zich aan te passen aan de Franse regelgeving. Deze nieuwe scooter moest door Piaggio worden aangepast om de pedalen te kunnen monteren, aangezien de Franse wet verklaart dat pedalen aanwezig moeten zijn op alle tweewielige voertuigen. Dit bijzondere item trok de nieuwsgierigheid van het publiek en maakte dit model tot een collectors item.


Vespa 50 Special - 1973
De Vespa 50 Special werd sinds 1969 voornamelijk voor de jeugd op de markt gebracht, met cosmetische veranderingen aan het stuur, de koplamp en het achterlicht. In 1969 werd ook de Vespa 50 Elestart gelanceerd. Het bleef hetzelfde ontwerp als het speciale model, maar had een innovatieve technische aanpassing: de elektrische ontsteking.


Vespa 125 ET3 - 1976
Specifiek voor de exportmarkt werd de Vespa ET3 125 dezelfde eigenschappen van de Italiaanse ET3 gemaakt. Samen met de stoel, de ventilatorbekleding en het assortiment kleuren. Het was vooral populair in Japan, waar het tot aan het midden van de jaren negentig bleef.


Vespa Primavera ET3 - 1976
De Vespa ET3 Primavera was een bijzonder succes met de 144.000 geproduceerde eenheden. De kleine maat van het chassis, vergelijkbaar met de Vespa 50cc, zorgde voor een flexibele manoeuvreerbaarheid en een uitstekende wegligging. Het werd ontwikkeld in de jaren '70 voor de jeugd en omvatte details als een denim zadel.


Vespa ​Rally 200 - 1976
Na het grote succes van de Vespa 180, ontwikkelde Piaggio in 1972 een model dat voor het eerst werd aangedreven door een 200cc motor. De reactie op dit nieuwe product was geweldig, met mensen die maanden wachten om één te krijgen. Esthetisch, de Vespa Rally 200 is direct herkenbaar door de witte stickers op het chassis en de behuizing, en op dat moment had het de krachtigste motor met elektronische ontsteking. Meer dan 41.700 Vespa Rally 200 modellen zijn geproduceerd van 1972 tot 1979.


Vespa Gigante - 1977
Vertegenwoordiger van de PX Vespa en gebouwd voor de presentatie van de "New Line" in Parijs in 1977, werd het gewijzigd voor de lancering van de Vespa T5 jaren later. De reusachtige Vespa werd versierd door de kunstenaar Stefano Tonelli met stedelijke graffiti; deze foto's worden getoond in het Piaggio museum naast het model dat nu is hersteld naar zijn oorspronkelijke rode kleur.


Vespa 100 Sport - 1978
Afgeleid van de Vespa 90 is de 100 Sport model ontwikkeld, veroorzaakt door de wetgeving van brommers op de Amerikaanse markt. De achterlichten, in het bijzonder, zijn groter. Het vermogen is verhoogd van 90 naar 100 cc door het verhogen van de cylinderinslag.


Vespa PX 125 - 1978
Gepresenteerd op de Milan Show in 1977 als de nieuwe Vespa PX 125, werd dit model geliefd bij de jeugd. De vierkante lijnen en het grotere chassis maken de PX direct herkenbaar. Er was een snelheidsmeter op het stuur die volledig vernieuwd was en dit model was zeer innovatief dankzij de bijgewerkte voorvering met telescopische schokdemper.


Vespa 50 S - 1985
Om de eisen van sommige landen te kunnen voldoen, ontwikkelde Piaggio een sneller 50 cc model. De motor produceerde zelfs een hogere kracht, zelfs met dezelfde boring en slagmetingen als het standaardmodel.


Vespa 125 T5 Pole Position - 1985
Ontwikkeld in 1985 als een volledig nieuwe en vernieuwde Vespa werd de 125 T5 Pole Position uitgerust met een nieuwe motor die verbeterde prestaties leverde. De agressieve lijnen, de spoiler, het windscherm en de digitale tachometer verbeterden het sportieve karakter. Op dit moment had Piaggio de moeilijke taak om mee te concurreren met een brullende en felle concurrentie uit Japan.


Vespa 50 Special Revival - 1991
Om in de vroege jaren negentig te voldoen aan de vele eisen van fans, was de Vespa 50 Special het populairste model onder jongeren in de jaren zestig. Op prijs gesteld over de hele wereld was het speciale model terug in 1991 beperkt tot slechts 3000 eenheden. Het was gedacht aan jonge bestuurders die niet in de jaren 60 geboren waren of niet aan een Vespa konden komen. Dit model was een legendarisch product en werd zelfs tentoongesteld op de prestigieuze locatie van het Museum of Modern Art in New York. Een Vespa 50 Special Revival werd vriendelijk geschonken aan het Museum Piaggio "Giovanni Alberto Agnelli" van Christa Solbach (IVF President, Internationale Federatie van Vespa Club).


Vespa ET2/ ET4 - 1996
Vespa treedt het derde millennium binnen zonder zijn elegante lijnen en onderscheidbaar ontwerp te verliezen. Maar door jarenlange ervaring was het technologischer innovatief en werd het nieuwe comfort opgedaan. De nieuwe generatie Vespa was beschikbaar in drie uitvoeringen: Vespa ET4, uitgerust met een milieuvriendelijke 4-takt 125cc-motor, Vespa ET2, met een moderne en betrouwbare tweetaktmotor en de Vespa ET2-injectie, aangedreven door de FAST (Fully Atomized Stratified Turbulence). Deze waren de eerste tweewielers met twee-takt directe injectie motoren die de bestuurder toestaan om het brandstofverbruik tot -30% te verminderen en de emissie tot -70%.


Vespa Ferrari ET4 250 - 2001
Dit model werd bedacht als een eerbetoon aan het Ferrari-team voor de overwinning van het wereldkampioenschap van de Formule 1 in 2000. Het voertuig werd aangepast met de namen van Montezemolo, Todt, Schumacher en Barrichello, het had een Ferrari rode bekleding met lederen zadel dat van hetzelfde materiaal was, dat werd gebruikt om de binnenkant van een Ferrari te bekleden.


Vespa Trafeli - 2003
Vespa PX werd een waar kunstwerk, gegoten en gevormd door de creativiteit van Mino Trafeli. Op 2003 werd een tentoonstelling van hetzelfde kostbare Trafeli tentoongesteld in het Museum Piaggio. Dit model werd gedoneerd aan de collectie van het Museum door de kunstenaar die het object naar een onjuist formulier vervormde.


Vespa LX- 2005
Dit was de terugkeer van de "vespino", het "small body" dat al ruim 40 jaar langs de grotere "vespone" werd aangeboden, in een uiterst moderne stylistische en technische sleutel. Vespa LX vervangt de glorieuze Vespa ET (meer dan 460.000 eenheden die sinds 1996 zijn verkocht) en is verkrijgbaar in vier moderne en ecologische motor: 50cc twee en viertakt, 125 en 150cc viertakt.


Vespa GTS 250 IE- 2005
Vijftig jaar na de lancering van de Vespa GS (Gran Sport), de eerste sport scooter in de geschiedenis en nog steeds een gewilde schat voor verzamelaars en fans, vernieuwt de Vespa GTS 250 het GS-mengsel van snelheid en stijl om de snelste, krachtigste en de meeste high-tech Vespa. Vanaf november 2011 groeide Vespa GTS naar de 300 klasse met een avant-garde, extreem krachtige vierklep, vloeibare gekoelde motor met elektronische injectie. Vespa GTS wordt gestopt met een prachtig dubbel schijf-remsysteem.


Vespa GTV LXV- 2006
Dit is het cadeau dat Vespa vastbesloten was om zijn fans te geven om de zestigste verjaardag van het bedrijf te vieren. Met zijn prestigieuze materialen en exclusieve afwerking wordt deze unieke beperkte editie gemaakt in een serie van slechts 999 eenheden, en is bestemd om een van de mijlpalen in Vespa's lange geschiedenis te worden.


Vespa GT 60° 250 CC- 2006
Ontworpen om een absolute legende in de wereld van twee wielers te vieren, herhalen en herinterpreteren de Vespa LXV en Vespa GTV de meest kenmerkende elementen van de '50s en' 60s styling in vorm en functie. De Vespa GTV, die verkrijgbaar is met 125 en 250 cc motoren, onderscheidt zich van zijn koplamp op de spatbord, net als het originele prototype van 1946. De Vespa LXV, aangeboden met een keuze van 50, 125 en 150 cc motoren, is geïnspireerd op de gladde, essentiële lijnen van de Vespas van de jaren 60, en heeft een strakke, minimalistische look die wordt gekenmerkt door open stuur en een tweepersoons stoel.


Vespa S 50 - 125 - 2007
Al het karakter van de sportieve "Vespino" door de jaren heen wordt vernieuwd in de gloednieuwe Vespa S. Deze fascinerende mix van stijlen en herinneringen houdt de ziel van de jongste en meest sportieve van alle Vespas in leven in het heden. De Vespa S heeft zijn strikte minimalistische uitstraling van legendarische modellen van de jaren zeventig, zoals de 50 Special and Vespa Primavera.


Vespa GTS 300 - 2008
GTS 300 Super brengt de exclusieve elegantie van Vespa tot de ruim 250 klasse. De klassieke, unieke Vespa-stijl wordt gecombineerd met een duidelijke sportieve en moderne persoonlijkheid, waardoor de schone Vespa-lijnen een besloten robuuste uitstraling geven. Met zijn sportieve design belichaamt de Vespa GTS 300 Super de stijl, gemak, veiligheid en robuustheid van het merk Vespa. Met een nieuwe 4-klep-timing heeft deze gloednieuwe en fijne kleine krachtcentrale niets van zijn tweetakse tegenhangers (met 4,35 pk, is het de meest krachtige 50 cc viertakt op de markt), maar zijn verbruiks- en emissiescijfers blijven die van een viertakt


Vespa S50- LX50 4V - 2009
De nieuwe 50cc, vier-takt, vierklepsmotor leidt tot het herontdekken van een motorgrootte die in de Vespa-geschiedenis "legendarisch" is. Met een nieuwe 4-klep-timing heeft deze gloednieuwe en krachtige krachtbron niets te maken met zijn tweetakse tegenhangers (bij 4,35 pk is het de krachtigste 50 cc viertakt op de markt), maar zijn verbruiks- en emissiescijfers blijven die van een typische viertakt. Met deze nieuwe motor bevestigt Vespa een technologische overheersing die al meer dan zes decennia is gestegen.


Vespa GTS ABS ASR - 2014
In 2014 is Vespa GTS nieuw en verbeterd met de aanpassingen van de meest geavanceerde technologische elektronische rij-ondersteuningssystemen: 2-kanaals ABS-remsysteem en ASR-tractiecontrole. Vespa herhaalt daarmee zijn technologische vernieuwing, die altijd het verleden heeft gemarkeerd en een van de modernste, meest geavanceerde en veiligste voertuigen ter wereld introduceert.


Vespa 946 Armani - 2015
Om het jaar 2015 te markeren - de 40ste verjaardag van de oprichting van Giorgio Armani en de 130ste verjaardag van de Piaggio Groep - heeft Emporio Armani een speciale versie van de Vespa 946 ontworpen. In overeenstemming met Armani's onderdrukte kleurenpalet, is de ontwerper voor dit project gekomen met een speciale combinatie van grijs met subtiele hints van green alleen zichtbaar onder bepaalde lichtomstandigheden. De metalen onderdelen hebben een satijn-afwerking en creëren een ondoorzichtig effect in lijn met de afwerking van het chassis. De woorden 'Emporio Armani' verschijnen aan de zijkant, terwijl het iconische eagle logo van het merk boven de koplamp zit.


Vespa 60° Anniversario - 2016
Voor haar 70e verjaardag heeft de Piaggio Group met een speciale versie een ode gebracht aan de meest geliefde scooter alle tijden.







Bron: Vespa.com