Met de trein naar Italië

Wil je op reis naar Italië? Maak dan de rit onvergetelijk en ga met de trein. Voor het grootste gemak neem je de nachttrein, zodat je uitgerust wakker wordt in München om rechtstreeks de trein naar Italië te pakken. De dagtrein rijdt via Frankrijk. Beide opties bieden je comfort, zodat je ontspannen en zorgeloos jouw vakantie begint.

Er zijn verschillende manieren om met de trein naar Italië reizen.

De Thello is een trein waarmee je van Frankrijk naar Italië kunt reizen. Het is een hogesnelheidstrein die over twee routes rijdt. De populairste route is van Parijs naar Venetië. Dit is een nachttrein die er ruim 14½ uur over doet. De trein vertrekt vanaf station Gare de Lyon in Parijs en stopt in Dijon, Milaan en Verona. In de trein zijn compartimenten met één, twee of drie bedden en couchettes met vier of zes slaapplaatsen. Er is een restauratiewagen met een restaurant en een bar.

Een andere route is van de Franse stad Marseille naar Milaan. Deze treinreis duurt 7½ uur. Dit is geen nachttrein, je kunt kiezen uit een stoel in de eerste klasse of de tweede klasse. Voor informatie over de dienstregeling en reserveringen kun je terecht op de website: www.thello.com

Via München de City Night Line naar Italië
Je kunt er voor kiezen op de City Night Line naar München te nemen om vervolgens met de DB Bahn (Intercity en Eurocity) verder te reizen naar Noord Italië. Het voordeel hiervan is dat je het eerste deel van de reis in de nacht reist en hierdoor tijdwinst boekt. Als je in de ochtend aankomt kun je er voor kiezen om de trein naar Milaan (tijdsduur ongeveer 7.15 uur) of de trein naar Rome (tijdsduur van ongeveer 9.00 uur) te reizen. In beide gevallen kom je dan eind van de middag aan. De totale reisduur naar Noord-Italië zal minimaal 16 uur zijn op deze manier.

Via Parijs met de Thalys en de TGV trein naar Italië
Een andere manier is om met de Thalys naar Parijs Nord te reizen. Vanuit Parijs Gare de Lyon verder te reizen met de TGV. De bestemming met de TGV trein naar Turijn. Vanuit Turijn de Eurostar Italia naar Rome. Als je later in de ochtend of middag vertrekt vanaf bijvoorbeeld Amsterdam dan zal je voor het laatste traject met de InterCityNight moeten reizen om dan in plaats van de avond de volgende ochtend te arriveren.

Met de autotrein naar Italië
Vanaf mei tot met september kan je met de autotrein naar Italië (Livorno) reizen. Het vertrekpunt in Nederland is Den Bosch. Elke vrijdag (14:17) vertrekt er een die op zaterdag aankomt (11:05). De prijs is hiervoor vanaf 99 euro heen en vanaf 79 euro terug.


Reizen met de trein in Italië
Italië heeft hele snelle verbindingen tussen de grote steden zoals de Frecce (Pijl) bijvoorbeeld, een Eurostar HS trein die je in 1 uur en 40 minuten van Rome naar Florence rijdt. Treinen in Italië is goedkoop en het is dan ook af te raden een Railpas te kopen, het is beter om gewoon een kaartje van plek tot plek te kopen. In de spitsuren kan het druk zijn. Evenals hier moet een kaartje voor de HS treinen vooraf worden gekocht en is reserveren verplicht.

Italië is gezegend met een uitgebreid treinennet dat nog redelijk op tijd rijdt ook. De kleinste dorpen hebben van die schattige stationnetjes, waar de vrouw van de stationschef de bloemen water geeft en de spoorbomen oppoetst. De boemeltjes zijn het leukst voor de echte treinliefhebber.


Verschillende soorten treinen in Italië

Le Frecce
Le Frecce is de benaming voor de hogesnelheidstrein in Italië, die alleen tussen de grote steden rijdt. Deze trein kan een maximumsnelheid bereiken van 360 kilometer per uur. Ze zijn een stuk duurder dan de intercitytreinen, maar de reistijd wordt zeker met de helft korter.

Er zijn drie lijnen van de hogesnelheidslijn:

De Frecciarossa rijdt vele keren per dag op het traject tussen Turijn en Salerno. Van ‘s ochtends tot ‘s avonds rijdt er elk uur een non-stop trein tussen Rome en Milaan, een treinreis van ongeveer 3 uur. Er zijn vier verschillende klassen: Executive, Business, Premium en Standard. Reizigers die de Executive-klasse boeken, krijgen gratis dranken en maaltijden geserveerd en kunnen kiezen uit gratis kranten en tijdschriften. In alle coupés is er wifi en airconditioning en zijn er stopcontacten.

De Frecciargento verbindt Napels en Rome met noordelijke steden als Venetië, Verona en Bolzano. Van ‘s ochtends tot ‘s avonds rijdt er elk uur een trein tussen Rome en Venetië, een treinreis van 3 uur en 20 minuten. Je kunt eerste klasse en tweede klasse reizen. De treinen hebben een bar/bistro voor dranken en snacks.

De Frecciabianca rijdt op gewone, traditionele rails en is daardoor iets minder snel dan de andere hogesnelheidslijnen. De maximumsnelheid is 200 kilometer per uur. Ongeveer elk halfuur rijdt er een trein tussen Milaan en Venetië, een treinreis van ruim 2 uur. Andere treinverbindingen met de Frecciabianca zijn onder meer Turijn-Trieste (6 uur) en Milaan naar de zuidelijke stad Lecce, aan de Adriatische Zee (een treinreis van ruim 9 uur). Er is een restaurantservice aan boord van de trein.

Italo
Italo is de nieuwste aanwinst in Italië op het gebied van hogesnelheidstreinen. Deze trein wordt sinds 2012 geëxploiteerd door de private spoorwegmaatschappij Nuovo Trasporto Viaggiatori, en gaat de concurrentie aan met Trenitalia.

De Italo rijdt op de volgende trajecten:

  • Turijn-Milaan-Bologna-Florence-Rome-Napels-Salerno.
  • Venetië-Bologna-Florence-Rome-Napels.

De treinen van Italo hebben vier verschillende klassen: Smart, eXtra Large, Prima en Club Executive. Aan boord is gratis wifi en er zijn automaten waar je koffie, frisdranken en snacks kunt kopen. Voor het reizen met de Italo is een stoelreservering verplicht. Deze zit bij de prijs van het treinkaartje inbegrepen. Voor de dienstregeling en boekingen kun je terecht op de website van ItaliaRail

Italiarail [CPS] WW

Intercity
Trenitalia exploiteert de InterCity (IC) treinen in Italië, die minder hard rijden dan de Frecce-treinen en vaker stoppen onderweg. De maximumsnelheid is 200 kilometer per uur. De InterCity’s zijn niettemin snelle en comfortabele treinen die de grootste steden in Italië met elkaar verbinden. De InterCity treinen stoppen op zo’n 200 treinstations in heel het land.

Voor het reizen met deze trein is een reservering is verplicht, maar als je een kaartje koopt op het station of bij een automaat zit er al automatisch een reservering bij. Houders van een Eurail- of Interrail-pas mogen wel gewoon aan boord van een InterCity stappen zonder een reservering. Je kunt ook een kaartje kopen via www.italiarail.com. Hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs.

InterCity treinen hebben een 1e klasse en een 2e klasse. Treinen hebben airconditioning en stopcontacten bij de stoelen. In de 1e klasse heb je meer beenruimte en krijg je een drankje en een krant. Er is een restauratiewagen waar je drankjes en snacks kunt kopen.

Dit zijn enkele populaire InterCity-routes in Italië:

  • Rome – Napels – Sicilië (Palermo)
  • Rome – Pisa – Genua – Milaan
  • Milaan – Genua – Ventimiglia (om verder te reizen naar Nice in Frankrijk)
  • Milaan – Venetië – Triëst

Regionale treinen
Overal in Italië rijden regionale treinen (Regionale Veloce – RV) die stoppen op tussengelegen stations en waarvoor je niet hoeft te reserveren. Je kunt een kaartje kopen op het station bij een automaat of via de website van Trenitalia. Na de aankoop is een kaartje 4 of 6 uur geldig. Een kaartje dat je op het treinstation hebt gekocht, moet je wel valideren op het perron voordat je de trein instapt. Lees daarover hieronder.

Treinkaartjes voor stoptreinen zijn goedkoop. Regionale treinen rijden onder meer op de trajecten Florence-Pisa, Florence-Siena, Florence-Lucca en Venetië-Triëst.

Diretto, Espresso & Interregionali treinen (D, E en IR): Op deze treinen is reserveren niet mogelijk. Alledrie zijn boemeltjes, hoewel de IR iets sneller gaat dan de andere twee. Ze zijn goedkoop maar meestal vrij vol, vooral in de vakanties en op feestdagen. Het verdient te overwegen om in de 1e klas te reizen (Prima classe).

Stations
Op elk station worden de vertrekschema's gepubliceerd, min of meer hetzelfde als bij ons. De borden zijn in het wit en het oranjegeel (vertrekkend) waarop de route, de stops en de tijden staan vermeld. Let goed op de kolom met extra informatie. 

Er zijn twee manieren om je ticket te kopen op het station.

  • Je gaat naar het loket en koopt daar je ticket, gewapend met de nodige informatie, tijd, bestemming, soort trein, aantal tickets en of je primo of secundo wil reizen. Let op: neem er de tijd voor, wachten kan soms tot een uur oplopen).
  • Je kan ook de ticket automaat gebruiken als het station er een heeft. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken en meestal sneller dan het loket.


Als je de kaartjes hebt gekocht ga je jouw trein opzoeken. De perrons heten binari.

LET OP! Voordat je aan boord gaat moet je het treinkaartje valideren. Op de perrons zie je gele of groene automaten staan waar je het treinkaartje in moet steken waardoor het een tijdstempel krijgt. Doe je dit niet dan kan je een behoorlijke boete krijgen. De conducteurs zijn steeds minder gevoelig voor een domme toerist die dit niet weet, maar het is beter geen risico te nemen.


Italiarail [CPS] WW
autohuur italië






Bron: Metdetreinnaarparijs, Dolcevia, internet, Wereldreis