Ondernemen

La bella Italia is het land van het midden- en kleinbedrijf. Als het gaat om designproducten en machineonderdelen is Italië de wereldmarktleider. Besef wel dat Italiaanse bedrijven anders zijn en dat het zakendoen vooral een kwestie is van veel geduld hebben. Wanneer je zaken doet met Italië is het belangrijk rekening met deze verschillen te houden.


Cultuurverschillen Italië

Wanneer je de ongeschreven Italiaanse regels en gebruiken een beetje beheerst, vergemakkelijkt dit het zakendoen met Italië. Italianen hechten erg aan persoonlijke relaties. Niet alleen privé, maar zeker ook zakelijk. Een persoonlijke kennismaking bij een eerste zakelijk contact vinden Italianen belangrijk. Een zakenlunch vormt een goede gelegenheid voor deze eerste kennismaking. Familie (la familia) is erg belangrijk binnen de Italiaanse cultuur. Dit is het sociale middelpunt en vormt een belangrijk onderdeel van het netwerk. 

t

Afspraken

Een Italiaan heeft een ander beeld bij het begrijp tijd dan wij in Nederland hebben. Kijk dan ook niet raar op wanneer jouw afspraak je laat wachten. Een toezegging voor die ochtend dezelfde dag, wordt rustig in de middag of zelfs pas de volgende dag nagekomen. Dit is in de Italiaanse cultuur vrij normaal en een Italiaan doet daar niet moeilijk over. Houd vooral je goede humeur vast en wacht geduldig af. Een snelle manier van zakendoen en (te) snel ter zake komen past niet in de Italiaanse cultuur. Neem de tijd om de relatie met je Italiaanse zakenpartner op te bouwen.

u

Bespreking

Buongiorno (goedendag) of buonasera (goedenavond) is de meest gangbare vorm van begroeten. In een informele sfeer kun je gerust ‘ciao’ gebruiken. Kom tijdens je afspraak goed gekleed voor de dag. Een Italiaan hecht waarde aan de manier waarop je gekleed bent en hoe je kapsel zit. Dit is onderdeel van de ‘bella figura’-cultuur. Besteed hier ook aandacht aan. Zakelijke ontmoetingen verlopen formeel. Het eerste contact is vaak een kennismaking waarbij je elkaar aftast. Professionele en technische kwaliteiten van buitenlandse zakenpartners zijn belangrijk. De taal is soms een obstakel bij het zakendoen met Italianen. Niet alle Italianen beheersen de Engelse taal. Dit geldt vooral voor de oudere generatie. Word niet te snel informeel en spreek mensen met een titel ook met die titel aan.

u

Hiërarchie

In Italië geloven ‘bazen’ in rechtstreeks leidinggeven. Deze macht afstaan aan iemand anders is moeilijk. De baas van een Italiaans bedrijf is ook ‘echt’ de baas. Afspraken met personeelsleden zijn dan ook relatief. Wanneer je bijvoorbeeld afspraken met een exportmanager maakt, kijk dan niet raar op wanneer deze achteraf worden teruggedraaid. De baas zelf geeft een uiteindelijk akkoord. Pas dan is de afspraak officieel. Het is lastig om met de juiste gesprekspartner in contact te komen. Een potentiële Italiaanse zakenpartner doet niet snel zaken met een onbekende persoon. Vaak is een introductie noodzakelijk om met de beslisser (de baas) in contact te komen om rechtstreeks zaken te doen.

u

Geduld

Zakendoen in Italië is vooral een kwestie van veel geduld hebben. Italiaanse overheidsorganisaties werken langzaam. Het doorlopen van procedures betekent veel papierwerk. Druk uitoefenen heeft geen zin. Italiaanse bedrijven kampen hier zelf ook mee. Al zal een Italiaan zich hierover niet snel negatief uiten. Ook bij het vinden van een zakenpartner is geduld een schone zaak. Zorg dat je direct zakendoet met de juiste persoon. Ga bij eventuele problemen voorzichtig te werk. Een geduldige aanpak, waarbij je rekening houdt met de gevoelens van je Italiaanse partner, vergroot je kans van slagen.

Bij Italianen telt de buitenkant.

Voor meer informatie hierover kijk je op kvk.nl  en rvo.nl >>








Bron: kvk, rvo