Onderweg

CARAVAN - CAMPER

TREIN

VLIEGEN


Ga je met de auto, bus, of camper naar Italië? Bereid je dan goed voor met onze praktische informatie over route en verkeer. In Italië zijn sommige dingen namelijk soms net even anders dan bij ons in Nederland. Lees de verkeersregels en bekijk de checklist met de items die je verplicht mee moet nemen in je auto, bus of camper.

Niet iedereen rijdt vol vertrouwen op de Italiaanse wegen. Het bergachtige terrein, de vaak slechte bewegwijzering en wegen en natuurlijk de Italianen zelf die ogenschijnlijk allemaal een carrière als autocoureur ambiëren. Uit een Europese enquête bleek dat Italianen de slechtste chauffeurs van Europa zijn, althans, dat vinden de bewoners van andere Europese landen. Op deze pagina geven we je een aantal praktische tips en vind je alle informatie over de Italiaanse milieuzones en over de drukte die je onderweg naar je vakantiebestemming tegenkomt.


SNELHEID EN FLITSERS


Maximum snelheid

Waar in Nederland tegenwoordig zo’n beetje om de honderd meter een andere maximum snelheid geldt en dit ook tot in den treuren wordt aangegeven, zijn de regels in Italië duidelijker. Misschien dat we daarom ook zelden een bord met de snelheid tegenkomen! 😉

Personenauto’s, campers < 3500 kg en motoren > 150 cm³:
Binnen bebouwde kom: 50
Buiten bebouwde kom: 90
Autoweg: 110 (meestal zijn dit de tweebaanswegen waar geen tol betaald hoeft te worden)
Autosnelweg: 130 (op sommige driebaanswegen in Noord Italië en bij goed zicht: 150, dit wordt aangegeven)

Ben je met de caravan op weg, rij dan op snelwegen niet harder dan 80 km/ uur en pas je snelheid op overige wegen aan op 70 km/uur.

Voor alle snelheden geldt: tenzij anders aangegeven. Op veel tweebaans provinciale wegen mag je maar 90. Dat zal mede te maken hebben met het slechte wegdek en de korte invoegstroken denken we.


Flitsapparatuur verboden

Onderweg naar Italië is het verstandig je navigatiesysteem te vrijwaren van flitspaalsignalering. In België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk maar ook in Italië zelf is dat namelijk verboden. Uitschakelen van de functie is niet voldoende, men raad aan de software op het apparaat in zijn geheel te verwijderen.


Snelheidscontrol​e moet zichtbaar zijn

Op 14 maart 2014 deed de Italiaanse Hoge Raad een opmerkelijke uitspraak. Het bevestigde de uitspraak van lagere rechters dat de politie vaste en mobiele snelheidscontroles ter plekke van tevoren moet aankondigen. Op een afstand van maximaal vier kilometer voor de controle moet een bord staan en ook de camera zelf moet duidelijk zichtbaar zijn. Dus niet zoals bij ons verstopt in een kliko of achter een bestelbusje!


Trajectcontrole in Italië

In Italië wordt op lange-afstandstrajecten de maximumsnelheid gehandhaafd door middel van het SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocità), beter bekend als Tutor. Op 2.500 kilometer autosnelweg is in Italië een trajectcontrole in werking. Bekijk het kaartje om te zien waar precies de trajectcontrole actief is. 


Files en andere verkeersinformatie
Hoewel de meeste navigatiesystemen goede file-informatie geven, kan het soms handig zijn op andere manieren de meest recente files te horen. Je kunt daarvoor de verkeersinformatie van de ANWB gebruiken. Ook handig is de website van de Autostrade, de Italiaanse autowegen, die duidelijke en actuele informatie geeft.

Tolbadge, met een sneltreinvaart langs de tolpoortjes
Op de bovengenoemde website van Autostrade vind je ook informatie over de tolwegen. Nu is dat verder niet zo spannend, als je maar weet dat je bij het goede tolpoortje staat.

Wil je contant betalen, kies dan voor de rijstrook met erboven een wit bord met daarop afgebeeld munten en bankbiljetten. Zie je hier ook een hand bij, dan gaat het om een bemand tolpoortje, anders moet je automatisch betalen (en dan is het wel handig als je het bedrag zoveel mogelijk gepast kunt betalen). Betalen met creditcard kan bij de rijstroken waarboven een blauw bord prijkt, met daarop het woord CARTE.

Dan is er ook nog een rijstrook met een geel bord erboven, waarop TELEPASS staat. Hier kun je meteen doorrijden, mits je voor vertrek een tolbadge hebt aangeschaft, bijvoorbeeld via de ANWB. Je wordt dan automatisch geregistreerd en het verschuldigde bedrag wordt verrekend.


Parkeren

Steeds meer Italiaanse steden voeren het betaald parkeren in, maar gelukkig zijn de controles minder streng dan in Nederland. De bedragen zijn gemiddeld ook wat lager. Als je niemand hindert en niet op de plek van invaliden of de politie gaat staan, leidt ook het parkeren op een ogenschijnlijk illegaal plekje, niet snel tot problemen. De Italianen doen dat zelf namelijk ook altijd!


Let op met je voorbumper

Veel moderne auto’s hebben een lage voorspoiler. De Italiaanse stoepranden zijn vaak een stuk hoger dan in Nederland. Opletten dus!


Parkeerschijf

De Nederlandse blauwe schijf mag in Italië gebruikt worden. Let op: een blauw vak betekent in Italië meestal betalen. Maar daarvoor zijn ook uitzonderingen. Bijvoorbeeld op zon- en feestdagen of tussen 13.00 en 16.00 uur.


Sleutels afgeven

In veel parkeergarages is het niet ongebruikelijk om je sleutels af te geven. De Italianen maken graag optimaal gebruik van de schaarse ruimte en dus kan het zijn dat ze je auto even moeten verplaatsen, of dat ze hem vanaf de ingang naar het beste plekje voor je rijden.


Schade

Het zal je opvallen dat Italiaanse auto’s gemiddeld veel meer schade hebben. Op een kras of deuk zit je niet te wachten tijdens de vakantie (en zeker niet in een huurauto), dus parkeren met verstand is altijd een goed advies.


Verboden in te rijden

Let op borden verboden in te rijden in Italiaanse steden, ‘zona traffico limitato Het zal je opvallen dat Italiaanse auto’s gemiddeld veel meer schade hebben. Op een kras of deuk zit je niet te wachten tijdens de vakantie (en zeker niet in een huurauto), dus parkeren met verstand is altijd een goed advies.

Belangrijk om te herkennen is het tekentje met de twee hamertjes. Dat houdt in dat je op op zon- en feestdagen wel mag inrijden. Ook staan er vaak tijden op het bord waarvoor het verbod geldt. Moet je naar een hotel dan mag dat ook net als auto’s met een gehandicaptenkaart. Dan moet het hotel wel het kenteken doorgeven zodat je niet alsnog een bon krijgt. In Florence moet het hotel daarvoor 1 euro afdragen die op de hotelrekening komt. Bewaar de hotelrekening als bewijs, mocht je eenmaal thuis toch een bekeuring op de mat aantreffen.

autohuur italië


TANKEN

Tanken in Italië is duurder dan in Nederland helaas. Het advies is dan ook om nog even snel de tank vol te gooien in Duitsland of Oostenrijk voordat je Italië in rijdt. Tanken in Zwitserland is vaak niet veel goedkoper dan in Italië door de Zwitserse Frank.

In Nederland hebben we een andere benaming voor de benzine en diesel dan in Italië. Om er zeker van te zijn dat jij de goede brandstof kiest voor jouw auto, hieronder een korte vertaling van de veel voorkomende Italiaanse benamingen voor de verschillende soorten brandstof:

Senza piombo = Euro 95

Super senza piombo = Superplus 98

Gasolio = Diesel

Carburante diesel = Diesel

Gasauto = LPG

GPL = LPG

LPG is in Italië goedkoper dan in Nederland. Let op dat je voor het tanken van LPG wel een speciale verloopnippel nodig hebt. In het Noorden van Italië is LPG bij veel tankstations aanwezig. In het zuiden van Italië zijn er minder benzinestations met LPG.

Als je in Italië bij een bemand tankstation tankt, betaal je vaak iets meer wanneer jij je laat helpen. Wil je geld besparen met tanken in Italië, ga dan naar een zelfservice benzinestation.


Goedkoop tanken bij Comomeer

Als je eenmaal bij het Comomeer bent en toch goedkoop wilt tanken, dan is het advies om te tanken bij de Iperal Fuentes in Piantedo (vlakbij Colico). Hier is sinds begin 2016 een nieuw tankstation (zelf-service), waar de prijzen beduidend lager liggen dan bij andere tankstations rond het Comomeer!

Wil je nog goedkoper tanken? Maak dan een dagtrip naar Livigno, op ongeveer 2,5 uur rijden vanaf het Comomeer of meer Italië in, in de Republiek San Marino. Het tanken hier is extreem goedkoop, omdat hier geen belasting over betaald hoeft te worden!


IN DE WINTER

Sneeuwkettingen en winterbanden

In het Aostadal is het van 15 oktober tot 30 april verplicht sneeuwkettingen in de auto te hebben of winterbanden te gebruiken. In heel Italië is in de periode van 1 november t/m 15 april in bepaalde gebieden en op bepaalde wegen het gebruik van sneeuwkettingen of winterbanden verplicht als dit wordt aangegeven met een verkeersbord. Catene is het Italiaanse woord voor sneeuwkettingen. De kettingen moeten worden aangebracht op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bij het gebruik van sneeuwkettingen is 50 km/h.

Bestel hier sneeuwkettingen >>

2

Winterbanden verbod in de zomer

In Italië mag je van 16 mei tot 14 oktober niet met een bepaald type winterbanden rijden. Winterbanden hebben een snelheidslimiet die wordt aangegeven met een letter. Banden met de letter L (120 km/h), M (130 km/h), N (140 km/h), P (150 km/h) en Q (160 km/h) zijn zomers niet toegestaan. Dit type banden wordt hoofdzakelijk op kleinere modellen geleverd. De reden is dat de topsnelheid van de auto hoger is dan de band aan zou kunnen. Rijd je toch op deze winterbanden dan riskeer je een boete van 419 tot 1682 euro en de auto kan zelfs in beslag genomen worden.